Vanliga frågor

 

 

Vanliga frågor & svar

När är kundtjänst öppet?
Vår kundtjänst är öppen kontorstid vardagar, måndag till fredag. Du kan skicka ett mail till oss så besvarar vi så fort som möjligt, alternativt ringa oss på helgfria vardagar mellan klockan 08.00-12.00 eller 13.00-16.00 så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt. Det är dock väldigt viktigt att du har ditt ordernummer redo i kommunikation med oss, så vi snabbt ska kunna hjälpa till!
Var är mitt paket?
När du beställer hos oss får du alltid ett bekräftelse-mail när vi skickar ut dina varor. I detta mail finns en länk och genom att klicka på länken kan du spåra ditt paket. Spårningen aktiveras först när speditören registrerat försändelsen, därför kan det hända att länken inte fungerar precis när bekräftelse-mailet skickas ut. Om du spårar ditt paket och ser att det finns hos ditt ombud, behöver du ej invänta en avi via post/SMS, utan du kan med hjälp av ditt kollinummer som står i spårningslänken, och legitimation, hämta ut ditt paket! Tyvärr är det inte möjligt att i efterhand ändra leveransadress på en order.
Har ni mottagit min retur?
På grund av högt tryck i onlinebutiken kan din retur i dagsläget ta längre tid än vanligt. Din retur hanteras inom 21 dagar från det att vi mottagit ditt paket. Så fort din retur har blivit registrerad och öppnad kommer du få ett mail som bekräftar detta. Har du inte fått en bekräftelse på att vi hanterat er retur inom 30 dagar från det att ni skickade tillbaka paketet, kontakta oss på [email protected], så ska vi försöka lösa problemet!
När får jag tillbaka pengarna för min retur?
För tillfället har vi högt tryck i onlinebutiken, vilket resulterar i att återbetalningarna kan bli något försenade. När du fått en bekräftelse på att din retur har blivit registrerad och hanterad, så kommer du därefter bli återbetalad. Du kan se din återbetalning på ditt kontoutdrag inom 5 bankdagar räknat från och med dagen du fick din returbekräftelse från oss. Återbetalningen görs alltid till samma betaltjänst som användes vid köpet.
Jag har inte fått alla varor i min order, vad händer nu?
Då vi för tillfället har många bra kampanjer och erbjudanden, så kan det hända att vissa av produkterna ni beställt hunnit ta slut i lager. Anledningen till att produkterna ändå ibland syns på hemsidan är på grund av att vårt lagersaldo inte hunnit uppdateras mot hemsidan. Om du mottagit en icke fullständig order så kommer beloppet för denna/dessa varor också självklart återbetalas, alternativt krediteras på din faktura.
Kan jag byta en vara jag köpt under en kampanj?
Om du köpt en produkt under kampanjperiod, så gäller rabatten för den ordern du gjort. Du kan tyvärr inte byta en produkt mot en annan efter kampanjens utgång och erhålla samma erbjudande. Självklart kan du byta storlek om du skulle behöva, men det är ej möjligt att överföra din rabatt från en produkt till en annan. Du kan heller inte i efterhand aktivera en rabattkod.
Varför får jag inget kollinummer när jag väljer fraktsättet "hämta i butik"?
Har du beställt ditt paket med tjänsten "hämta i butik" så får du inget spårbart kollinummer, du får dock ett trevligt samtal eller mail när ditt paket är klart att hämtas i butiken.
Kan jag avbeställa min beställnig?
För att du ska få din beställning så fort som möjligt, så börjar vi arbeta med den kort efter att den blivit lagd. Därför har vi ingen möjlighet att annullera din beställnig. Har du däremot lagt din order mellan klockan 17.00-07.00 så kan du skicka ett mail till [email protected] så kan vi, beroende på hur långt i behandlingen din order är, eventuellt avbryta den. Det är viktigt att du skickar med ditt ordernummer och fraktbolag i mailet, så vi snabbt kan hitta just din beställning.
Kan jag ändra eller komplettera min beställning?
Dessvärre har vi ingen möjlighet att lägga till eller ändra något i din beställning, detta för att vi packar dina varor kort efter att beställningen gjorts.
Hur gör jag en retur?
Fyll i returformuläret som följde med i paketet eller som du kan skriva ut här på sidan under Retur, byten och reklamationer. Lägg med det i paketet som du returnerar. Klistra på returfraktsedeln som följer med i paketet och lämna in det på närmaste post-/schenkerombud. Vi har fria returer och byten inom Sverige och Norge.

Inga etiketter eller liknande får sättas direkt på skokartongen vid en retur. Är kartongen skadad eller har tejp/fraktsedel på vid returen till oss tar vi ut en avgift om minst 20% av varans värde eller 300kr. Kepsar får ej skickas i kuvert utan måste skickas i kartong, då formen måste bibehållas.

Vi skickar ut ett mejl så fort vi har mottagit din retur. Gäller det byte så skickas den nya varan när returen mottagits, inte innan dess. Gäller det retur så sker återbetalning/uppdatering av faktura 1-5 vardagar efter att du mottagit returbekräftelsen via mejl. Observera att vid hög belastning kan returhanteringen ta upp mot 14 dagar. Om du har ytterligare frågor kontakta oss gärna via mail till: [email protected] eller på tel: 08-72 00 797. Det är viktigt att ange ordernumret i mejlet eller ha det redo när du ringer.
Jag ska returnera delar av eller hela min order och har valt Klarna Faktura, hur gör jag?
Ska du returnera en eller flera varor, och valt Klarna Faktura som betalningsmetod så rekommenderar vi er något av följande: Antingen så betalar ni för produkterna och väntar på en återbetalning från oss eller, så kontaktar du Klarna på 08-12012010 eller www.klarna.se och ber dem skjuta på förfallodatumet. Vi kan ha upp till 14 dagars hanteringstid på våra returer, så för att undvika ytterligare avgifter bör du välja ett utav dessa två alternativ.
Jag har inte fått min returfraktsedel, vad gör jag?
Om du vill returnera en produkt, men inte har fått med din returfraktsedel i din order, kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi dig! Se bara till att ha ert ordernummer redo, så vi snabbt kan skapa en ny fraktsedel för din retur.
Hur reklamerar jag en produkt?
Reklamationer måste meddelas via e-post ([email protected]) eller via telefon på 08-72 00 797 innan retur. Retur får inte ske förrän överenskommelse med oss har skett. I vissa fall kan ett foto räcka för att godkänna reklamationen, vilket innebär att vi vill ha en korrespondens innan garantiärendet sätter igång. För att både spara din tid och på miljön!
Varför har jag inte fått en faktura ännu?
Fakturan kommer till dig den 15e i varje månad om du valt klarna konto (delbetalning).
Annars kommer fakturan till den mailadress du uppgett. Har du fortfarande inte fått fakturan, kontakta Klarnas kundtjänst på tel. 08-120 120 10 och be dem skicka dig en ny.
Jag har valt faktura - varför har mitt köp blivit nekat av er?
När ett fakturaköp genomförs gör Klarna en microupplysning av dig som kund för att se om de kan erbjuda den önskade krediten. Ni får då omgående besked om köpet har beviljats eller inte. Om köpet nekas kan ni alltid kontakta Klarnas kundservice för mer information.
Hur fungerar rabattkoder?
Våra rabattkoder kan ibland ha vissa restriktioner, det är därför alltid viktigt att du läser informationen i samband med rabattkoden. Rabattkoden anges i kassan, i det ett fält som heter "Rabattkod" och är placerad under varukorgen. Efter du fyllt i fältet med koden, klickar du på "Aktivera kod". Du kommer då se att priset på produkten/produkterna ändras i varukorgen. Får du ingen rabatt, trots att du följt dessa instruktioner, är det viktigt att du inte lägger en beställning ändå om du vill ha rabatt. Vi har ingen möjlighet att lägga på rabatter i efterhand, så för att undvika felaktiga beställningar kan du höra av dig till vår kundtjänst via epost eller telefon, så hjälper vi till!
Hur lång tid tar det innan ni skickar min beställning?
Beställningar som läggs med Posten skickas samma dag om beställningen inkommit innan kl. 16.00 CET och innan 08.00 om ni väljer Schenker. Detta gäller om det inte har uppstått något problem med någon av varorna ni har beställt. Var uppmärksam och kolla din mejl dagarna efter ni lagt en order för att se om vi kontaktat er.
Jag har valt Jetpak som leveranssätt, hur funkar det?
När du handlar hos oss har du möjlighet att välja Jetpak som leveranssätt, då är det leverans redan samma kväll, om du har lagt din beställning innan klockan 15.00 på en vardag. Jetpak levererar samma kväll klockan 18.00-22.00 till följande städer; Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Enköping, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Kungsbacka, Luleå, Ronneby, Skellefteå, Sundsvall, Umeå, Visby, Vänersborg, Västerås, Örnsköldsvik och Östersund. Då Jetpak aviserar dig via telefon strax innan leverans, så är det viktigt att du lämnat rätt telefonnummer vid beställningstillfället samt att du har telefonen tillgänglig mellan dessa tider.
Varför har jag inte fått någon sms-avi?
Avvakta till eftermiddagen, har du inte fått någon avi per mejl eller sms får ni höra av er till Kundtjänst. Har ni ett kollinummer men ingen avi kan ni med hjälp av kollinumret och legitimation hämta ut paketet.
Mitt paketet var skadat när jag tog emot det, vad gör jag?
När du tar emot ditt paket från ditt ombud, eller vid hemlevarens, är det väldigt viktigt att du kontrollerar emballaget så det inte blivit skadat under transport. Om du ser att paketet/påsen är skadat måste du anmäla detta direkt hos ombudet/budet. Om du inte gör detta, och öppnar förpackningen, så är det väldigt svårt för oss och speditören att kunna lösa problemet.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Hämtar ni inte ut er paket kommer vi dra av 300kr för frakt samt administrativa avgifter. För att undvika detta kan ni välja att hämta ut paketet och göra en vanlig retur.
Finns varorna på webshopen i era markbutiker?
Många av varorna finns i våra markbutiker. Men tyvärr kan inte alla butikerna ha lika stort sortiment som webshoppen. Sortimentet hos markbutikerna skiljer sig också från varandra. Kontakta din närmaste butik för att ta reda på detta.
Hur vet jag vilken storlek jag ska ha?
Bredvid våra produktbilder finns en storleksguide, klicka på den så få du fram mer detaljerad information kring storleken på just den specifika produkten. Om du är osäker är viktigt att du läser guiden innan du beställer, då storlekarna kan skilja sig från produkt till produkt. Råkar beställa fel storlek så har du alltid 30 dagars retur- och bytesrätt när du handlar oss!
Hur ska jag veta vilken storlek på skor jag ska köpa?
Mät foten så här: Ställ dig med hälen mot en vägg och lägg något (t.ex. en bok) framför den längsta tån. Mät måttet mellan vägg och bok. Detta mått är din fotlängd. Eftersom man ofta har olika långa fötter bör du mäta båda fötterna och använda måttet från den längsta foten.

Till din fotlängd måste du lägga ytterligare 10-20 mm (beroende på hur bred eller smal din fot är samt bredden på den skomodell du väljer) för att få det innermått du behöver. Om din fot är 220 mm lång så behöver du troligen en sko som är ca 230 mm lång om foten är "normalbred".
Stämmer bilderna med färgen i verkligheten?
Vi kollar alltid våra bilder mot verklig vara för att säkerställa att färgen stämmer med det som visas på hemsidan. Eftersom färgen, på grund av inställningar och kvalitet, skiljer sig beroende på vilken skärm man har kan man ibland uppleva att produkten har en annan nyans än vad som visas på skärmen.
Är skostorlekarna i US eller UK?
Alla skorstorlekar är i US om inte annat anges. Kolla på storlekstabellen för att se vad storlekarna motsvarar i EU och CM.
Är det alltid helt exakta mått i storlekstabellerna på kläderna?
Storlekarna kan skilja sig någon CM mellan varje plagg.
Klistermärken / Stickers

Vi skickar alltid med Hollywood-klistermärken / stickers när du köper något hos oss på Hollywood.se!

Eftersom vi får mycket förfrågningar om gratis stickers, får du själv stå för kostnaden av porto. Vill du ha stickers? Skicka då ett kuvert till oss:

Hollywood.se
Vandagatan 3
164 74, Kista

I det kuvertet lägger du ett nytt kuvert med din adress och 2 st frimärken på, så lägger vi i stickers och skickar tillbaka till er.